Jak prowadzę terapię?
Holistycznie
Respektuję zasady terapii neurobiologicznej stymulującą wszystkie procesy poznawcze w tym symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania.
Jest to Metoda Krakowska prof. J. Cieszyńskiej.
Czym jest Metoda Krakowska?
Metoda Krakowska to neurobiologiczna, specjalistyczna terapia umożliwiająca właściwą i całościową ( symultaniczną, prawopółkulową ) i linearną ( sekwencyjną, lewopółkulową ) stymulację funkcji poznawczych niezbędnych w procesie neurorozwojowym dzieci.
W terapii Metody Krakowskiej stosuję między innymi:
- Komunikację ułatwioną – Gesty Artykulacyjne
- Symultaniczno-Sekwencyjną Naukę Czytania,
- programowanie języka,
- terapię funkcji wzrokowych,
- stymulację słuchową,
- stymulację funkcji motorycznych,
- stymulację funkcji lewej półkuli mózgu,
- ćwiczenia kształtowania zachowań społecznych,
- stymulację pamięci symultanicznej i sekwencyjnej,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia kształtowania myślenia przyczynowo-skutkowego,
- stymulację zabawy,
- ćwiczenia podstaw matematyki.
Wykonuję Manualne Torowanie Głosek Elżbiety Wianeckiej
Zobacz więcej
Terapeuta w sposób manualny (dłońmi) układa narządy artykulacyjne w celu wywołania pożądanych głosek, sylab lub wyrazów.
MTG ma na celu wywołanie u dziecka automatyzacji układania mięśni okrężnych ust do wypowiadania głosek czy sylab. Podczas stosowania tej metody terapeuta tworzy neurologiczne wzorce, które mają za zadanie wywołać samodzielne wypowiadanie komunikatów. Autorką tej metody jest Elżbieta Wianecka i wchodzi ona w skład neurobiologicznej Metody Krakowskiej.
Wykorzystuję metodę SDD Elżbiety Wianeckiej – program Słucham Decyduję Działam
Zobacz więcej
Celem terapii neurologopedycznej jest uzyskanie przez dziecko jak najwyższego potencjału intelektualnego, samodzielności w mowie i piśmie oraz samodzielności w życiu codziennym dlatego w swojej praktyce wykorzystuje program SDD Elżbiety Wianeckiej. Program Słucham Decyduję Działam skupia uwagę dziecka na poleceniu i egzekwuje jego realizację co pozwala na szybsze osiągnięcie powyższych celów. SDD wymaga czasem zastosowania uścisku kontaktowego dającego bodziec do wykonania polecenia.
Jako Trener Mnemotechnik wykorzystuję techniki stymulujące pamięć
Zobacz więcej
Mnemotechniki to metody, których stosowanie pozwala na szybsze, łatwiejsze i skuteczniejsze zapamiętywanie informacji. Techniki wykorzystują neuroplastyczność mózgu, pobudzają i sprzyjają powstawaniu nowych synaps między neuronami tworząc połączenia neuronalne. Dzięki neuroplastyczności mózg jest zdolny do zmian i adaptacji w odpowiedzi na bodźce czy doświadczenia. Części mózgu takie jak hipokamp odgrywają ogromną rolę w zapamiętywaniu i uczeniu się.
Stosuje masaż logopedyczny usprawniający pracę narządów artykulacyjnych
Zobacz więcej
Masaż logopedyczny jest wspomaganiem manualnym traktu ustno-twarzowego poprzez rozcieranie, dotyk, rozcieranie i wibracje mięśni.
Masaż aktywizuje receptory i usprawnia aparat artykulacyjny, niweluje wady zgryzu czy wymowy. Poprzez masaż logopedyczny czyli manualną stymulację, która wykorzystuje dociski neuromotorycznych okolic żuchwy, warg i podniebienia oraz języka i dziąseł dochodzi do aktywizacji pracy mięśni.
Wykorzystuję możliwości kinesotapingu logopedycznego
Zobacz więcej
Kinesotaping logopedyczny jest narzędziem stosowanym w terapii zaburzeń motorycznych w obrębie jamy ustnej. Polega na zewnętrznym aplikowaniu plastrów do odpowiednich mięśni obszaru ustno-twarzowego w celu poprawy funkcji motorycznych takich jak: oddychanie przez nos, pionizację języka, wytworzenie odpowiedniego ruchu połykania.
Kinesotaping można stosować u dzieci zarówno z obniżonym napięciem mięśniowym ( hipotonią mięśni ) jak i o wzmożonym napięciu tzw. hipertonią. Może stanowić dodatkowe wsparcie w terapii logopedycznej.
Wykonuję masaż Shantala
Zobacz więcej
Masaż Shantala – jego idea i technika wywodzi się z Indii. Polega na masowaniu poszczególnych części ciała, w sposób ściśle określony tj. w odpowiedniej kolejności, we właściwym kierunku i w określonym tempie.
Masaż ma pozytywny wpływ na całościowy rozwój psychomotoryczny dziecka: poprawia zdolność samoregulacji, uspokaja oraz następuje poprawa cyrkulacji krwi. Masaż Shantala odpowiednio bodźcuje i stymuluje układ limfatyczny.
Diagnozę neurologopedyczną wykonuję w oparciu o KOLD wg Joanny Gruba – Karty Oceny Logopedycznej Dziecka. Test pozwala na ocenę neurorozwojową umiejętności dziecka w poszczególnych grupach wiekowych
Zobacz więcej
Karta Oceny Logopedycznej Dziecka – KOLD to test służący do oceny najważniejszych obszarów mowy dziecka w wieku od 1 m. ż. do ukończenia 9 r.ż. Test bada obszary z zakresu neurorozwoju takie jak: rozumienie, nadawanie, reakcje słuchowe, budowę narządów mowy, artykulację, umiejętności pragmatyczno-słuchowe.
Jest to narzędzie standaryzowane co oznacza, ze posiada jasno określone zasady i warunki przeprowadzania – jest trafne, znormalizowane, obiektywne i rzetelne.